vineri, aprilie 22, 2011

de Paști la Paris

Mi-am impus să scriu pe hârtie, pentru că de la un timp.. am observat ca s-a modificat caligrafia mea.. a devenit dălăbăzată și fără atitudine.. schimbându-se după valul minei :)

Acesta ar fi un motiv pentru care nu am postat nimic, plus ca e prea multă liniște pe blog.. de fapt mie imi place solidaritatea. :)

Am să scriu despre Paști. Anul acesta am să-l simt doar în noaptea Învierii, unde am să întâlnesc mai mulți români. Am să merg  la sfințit pasca, păcat că la Paris biserica ortodoxă română e deschisă doar cu grafic, mă duceam așa mai des.. Am să cumpăr niște ouă colorate, un cozonac, și am să-mi fac loc printre creștini.. Am să simt atunci dorul acel nestins, de casă, de mamă, de tată, de frați.. dar îmi va trece repede cand am să trec strada, întorcându-mă spre casă, pentru că așa e atmosfera aici, nu te lasă să-l simți. Iepurii si ouăle de ciocolată le văd în vitrine, pe rafturi, supermarketuri de mai bine de 2 luni.. Iar ideea de creștin într-un oraș atât de cosmopolit ca și Parisul.. devine dn ce în ce ma bizară.. Sunt și cazuri pozitive :)

..Îmi amintec Paștile din Moldova.. Mama punea la punct curățenia de joi, vineri făcea cumpărăturile, sâmbătă până seara târziu pregătea bucatele... să fie totul proaspăt pentru duminică, seara mergeam la sfințit. Duminică dimineața ne spălam cu apă în care puneam un ou înroșit și unul alb, plus câțiva bănuți... Apa aceasta ne făcea mai frumoși, mai bogați și mai tari pentru tot anul. :) Mâncam sfințit și ciocneam ouă. Mama avea mai mult timp liber să stea cu noi.

Munca era împărțită pe echipe: tata era responsabil cu grădina, ouăle înroșite și distragerea de la muncă. Mama ducea în spate restul, eu mă învârteam să ocup spațiu.. Tudor venea acasă în ziua de Paști..

Era frumos, adevărate tabieturi de pregătiri... Acum, poți să îl faci în "15 minute de cumpărături la supermarket"
Și chiar dac' vreau  să-l fac ca gospodarii.. mă abțin, pentru că nu mai ai răbdare să cauți vopseli, să strici cratițe la vopsit, să-ți murdărești degetele, să cumperi 60 de ouă să faci cozonac si să nu-ți iese .. Apoi mieluțul, mie mi se rupe inima să gătesc carne de miel, de aia nici nu o bag în gură.
Anul trecut, am încercat să pregătesc cu tata (doar pentru el), mi s-a distrus sufletul când vedeam cum îl curăță de orice fir de păr.. Mai nu am plâns lângă el, dar asta e soarta lui.. Drob de miel, friptură..și alte feluri de pregătiri.. Ca să sacrifici un animăluț.. Dar asta e și farmecul, "sufletul curat", o masă plină cu de toate, îți vin mai mulți oaspeți...
Aici, în Parij, nu voi avea parte decât de "15 minute de supermarket", pentru că atât timp îți ia dacă ai făcut cel puțin o dată Paștile în viață...

Și-n încheiere, aș vrea să felicit toți creștinii cu prilejul frumoaselor sărbători de Paști, să vi se lumineze sufletul, gândurile să se limpezească, bucurie alături de cei dragi, ouă roșii cu coarjă tare.. să ciocniți la rând trei zile.. Hristos a Înviat! Vă îmbrățișez!!